Vastgoed (her)ontwikkeling winkelcentra

Showrooming Third Place Favorite Meeting PlaceDoor een veelheid aan ontwikkelingen op het gebied van onder meer demografie, koopgedrag en automatisering zal de rol van de fysieke winkel als distributiekanaal blijvend aan verandering onderhevig zijn. Waarbij de fysieke winkel een belangrijke toegevoegde waarde kan leveren aan de beleving van producten en merken. Niet alleen retailers vragen om een andere invulling van de bestaande traditionele winkelcentra.

 Showrooming, Third Place, Favorite Meeting Place

De steeds beter (via alle vormen van media) geïnformeerde consument komt niet alleen meer naar een winkelcentrum om zich te oriënteren op mogelijk aan te kopen artikelen, ze hebben de behoefte om elkaar te ontmoeten en in een aangename omgeving te verblijven. Het traditionele winkelcentrum, als verzameling van winkels, is opgezet vanuit de gedachte dat de klant een gericht bezoek brengt om aankopen te doen. Het aankoopgedrag wijzigt echter in sterke mate, fysieke winkelcentra en de daarin gevestigde winkels zijn niet meer het enige aankoopkanaal. Winkels transformeren naar showrooms, de consument ziet een winkelcentrum als een uitgelezen mogelijkheid om te ‘’showroomen’’, kennis te nemen van de producten en ter plekke of thuis het aankoopkanaal te kiezen.