Vastgoed (her)ontwikkeling winkelgebieden

Het Nieuwe Winkelen QR codeWinkelen is van alle tijden. Maar de manier waarop een klant zijn aankopen doet verandert. De winkel is niet meer de enige plaats waar de klant zich oriënteert en koopt. Al langer merkt de detaillist dat de klant vaak goed geïnformeerd is o.a. dankzij internet. Een consument kan alle specificaties en informatie over het product opzoeken, de ervaringen van andere mensen met een product lezen en hij kan prijzen vergelijken. Het koop- en winkelgedrag verandert ingrijpend. Het opvallendst daarbij is dat de consument tijdens het koopproces naast de fysieke winkel steeds meer gebruik maakt van andere kanalen, zoals internet. Een ontwikkeling die ‘Het Nieuwe Winkelen’ wordt genoemd.

Het Nieuwe Winkelen, SoLoMo

Consumenten zijn staan in contact met hun vrienden (Social = So), zijn doordat ze een mobiele telefoon hebben, te lokaliseren (Local = Lo) en mobiel bereikbaar (Mobile = Mo). De veranderende consument combineert tijdens het winkelen de mogelijkheden van de drie genoemde ontwikkelingen. En dat heeftgevolgen voor de retail. De detailhandel moet het gemak van internet en de steeds groter wordende rol van social media combineren met de beleving en de verkoop in het winkelgebied.